10 august 2011

REVIEW: DiRT 3

Multa murdarie. Multa putere.  Multe motoare turate la maxim si multe modele de masini. Acesta este jocul Collin McRae DiRT3. Un joc care-ti pune la dispozitie toate elementele de raliu pe care acesta le are, desigur acoperite cu murdaria pe care acesta o exprima in titlul sau, si multe modele de masini bine modelate si texturate, de la masini clasice, pana la masini din zilele noastre. Un joc excelent ar spune un fan al jocurilor DiRT, iar un jucator care nu a mai jucat pana acum nici un DiRT si il joaca pe DiRT3 ar spune ca jocul este unul nemaintalnit pana acum, si ca raliul s-a mutat la el acasa. Desigur, acesta este lucrul pe care il simti imediat cum pilotezi una dintre masinile puze la dispozitie de DiRT3, ai impresia ca masina este pilotata de tine fizic, ai impresia ca simti pedala de acceleratie pe care o pui in podea, ai impresia ca simti striatiile de pe volanul masinii pe care o conduci in DiRT3.
Ai impresia ca este cel mai bun joc de raliu care a existat vreodata, si nu, asta nu este numai impresia ta, asta este un lucru adevarat, de care ti-ai dat seama fara sa citesti sau sa sti nimic despre DiRT3, acest joc vorbind de la sine, nemai avand nevoie de nici o introducere sau un manual scris despre cum sa pilotezi masina in DiRT3. Totul vine de la sine de la acest joc, si mai mult decat atat, lucrurile vin de la sine chiar atunci cand trebuie, cand nu te astepti, si cand ai mai multa nevoie de ele. Jocul reuseste sa transpuna viata reala de raliu si trairile pe care un pilot de raliu le simte, chiar la tine in casa, pe biroul tau, reusindu-te sa te faca sa te simti ca un pilot real, nemai avand nevoie de lectii de pilotaj dupa ce termini acest joc. Imediat cum intram in joc, acesta ne surprinde cu un meniu simplu, foarte bine asezat si aranjat, reusind sa acapareze toate lucrurile de care este nevoie intr-un meniu de joc de tip racing, fiind foarte folositor si util pentru cei care nu au jucat pana acum un joc din seria DiRT.
Jocul ne aduce o prezentare a raliurilor noua, nemaifiind aceiasi prezentare ca si in DiRT2, de data aceasta tu iti vei alege masinile care sunt oferite de anumite echipe, nu vei mai fi nevoit sa le cumperi ca si in DiRT2, iar controlul acestora a fost foarte mult imbunatatit, fiind lucrat din greu la acest control, pentru a reusi sa-l faca cat mai real, si cat mai apropiat de controlul masinii respective din realitate. De data aceasta, culoarea predominanta pentru titlu, numai este acel verde aprins care era in DiRT2, acum este un albastrui aprins, care este si culoarea de baza pentru font-ul DiRT3, si care este prezenta foarte mult pe coperta jocului. Culorile sunt foarte bine adaptate, jocul avand foarte multe culori aprinse, dar si culori inchise, foarte bine realizate, reusind sa creeze combinatia perfecta pentru un joc de raliu ca si DiRT3, iar panoramele care sunt prezente in acest joc, sunt pur si simplu uimitoare. Cat despre circuitele de raliu, acum, sunt prezente si circuite pe care zapada este prezente, si in care ninsoarea este la ea acasa, fiind un element nou, deoarece in DiRT2 nu a fost prezent, dar se pare ca, de data aceasta este prezent in DiRT3, si reuseste sa faca jocul mult mai palpitant, si peisajele si panoramele care sunt in acest circuit o sa va ia ochii si la propriu dar si la figurat. Dar atentie, sa nu va holbati prea mult la peisajele si panoramele uimitoare din anotimpul iarna, deoarece masina este mult mai instabila, si derapeaza foarte repede, datorita conditiilor circuitului, si s-ar putea sa va rasturnati, sau sa intrati cu masina in primul pom care va iese in cale, iar asta rezulta o pierdere a cursei, pe care v-a trebui sa o luati de la inceput, din cauza peisajelor frumoase care v-au furat atentia, si nu ati maid at atentie drumului si conditiilor de vreme. Un lucru interesant la acest joc, a fost prezenta masinilor, si a uimitoarei masini de ralii Audi 80, avand, dupa cum am mai spus, o gama variata de masini, de la masini clasice care au facut istorie in lumea raliurilor, la masinile moderne din ziua de astazi, care participa la raliurile din zilele noastre.
Jocul DiRT3 contine 5 sezoane, fiecare a cate 4 etape,  unde sunt prezente diferite curse, de la cursele off-road cu camioane, pana la etapele de Gymkhana, unde trebuie sa dai tot ce poti, pentru a-ti invinge adversarii printr-un lucru simplu dar greu: trebuie sa te joci cu masina, facand cerculete, drift-uri, sarind in aer si tot felul de scheme cu masina, iar partea care-mi place mie cel mai mult, este atunci cand trebuie sa distrugi obiectele acelea galbene, fiind simplu de distrus, dar fiind foarte greu de tinut pasul cu sirul acestora, care se insira in cele mai caudate insiruiri, trebuind sa faci drift dupa cum se insiruiesc acestea, dar sa fi atent si la obstacolele care iti pot cauza distrugeri majore atat masinii tale, cat si punctelor pe care te-ai chinuit sa le acumulezi in tot acest timp. Damage-ul masinilor este unul foarte bine realizat, si foarte real, fiecare parte a masinii pe care tu o pilotezi sau adversarii tai o piloteaza fiind destructibila, de la plafonul care te protejeaza de ninsoarea care este abundenta pe unele circuite, pana la farurile care te ajuta sa vezi pe unde mergi noapte pe circuitele intunecate, fiind un lucru foarte interesant, care face jocul si mai realistic.
Dar asta nu este tot! Multe efecte vizuale au fost adaugate acestui joc, cum au fost adaugate si jocului precedent, mai exact lui DiRT2. Fiecare particica de noroi, mizerie, ploaie, ninsoare sau striatiile cauciucurilor fiind foarte vizibile, dar partea cea mai interesanta si frumoasa am putea spune noi, este atunci cand alergi cu masina pe un circuit murdar, plin cu noroi, si mai gasesti cate-o portiune acoperita cu apa, iar la viteza pe care tu o ai nu o poti evita, iar toata apa aceea amestecata cu noroiul care se afla pe sol, se pun pe parbrizul masinii tale, iar vizibilitatea iti este taiata brusc, dar desigur, zeul stergator al masinii rezolva aceasta incurcatura imediat, dar, daca in acest timp cat murdaria iti este prezenta pe parbriz, tu nu franezi, s-ar putea sa te iei la bord si alte obiecte, cum ar fi un parapet, un stalp, sau dece nu, sa te rastorni cu masina, si sa faci cunostinta cu solul noroios, ploios si nisipos pe care cauciucurile masinii tale l-a indurate atata timp cat masina a fost in pozitie normala, acum putand si cauciucurile sa se odihneasca. Bine, chestia cu cauciucurile nu are legatura cu jocul, dar am zis sa mai spunem si ceva care nu este legat de joc in mare parte. Dupa cum am mai spus si mai sus, detaliile masinilor au fost uluitoare, iar numarul acestora a fost si mai uluitor, fiecare avand sunetul ei specific, stabilitatea, franarea si acceleratia specifica acelui model.
Dar asta nu este nimic, ceea ce mi s-a parut foarte interesant la masini, a fost vederea dinauntrul masinilor, care, m-a uimit foarte mult, fiind foarte detaliata, iar la unele masini fiind superba, mai ales la cele vechi, sub anii `80. Bine, ca si la DiRT2 a fost prezenta camera dinauntrul masinii, dar parca nu a fost asa de atractiva si ingenioasa ca aceasta. Cel mai interesant lucru la bordul masinilor, este sa observi cum acul turatiilor se duce la rosu, iar acul de la vitezometru urca nebuneste peste 100 km/h, facandu-te sa traiesti cate un pic din trairile reale.
Vitezometrul nou al jocului a fost si acesta interesant, fiind mult mai ingenios fata de titlul precedent, fiind mult mai simplu, dar avand o utilitate mult mai mare, facandu-te sa te uiti din clipa in clipa la acesta, la cum turatiile motorului cresc nebuneste de repede, si la cum masina accelereaza nebuneste, pe un traseu denivelat, ud, ploios sau inzapezit, stiind ca singura ta sansa de a stabilii masina pe dumul corect este sa pui frana si viteza sa se micsoreze, dar parca aceasta este si provocarea din acest joc, de a te face sa parcurgi traseele cu o viteza cat mai mare, si de a reusi sa iei virajele perfect, lasandu-ti oponentii in spatele tau, inspirandu-ti fumul scos de frecarea cauciucurilor de asphalt sau de sol, si praful care reiese din solul noroios si murdar pe care voi va intreceti.
Masinile din acest joc sunt prezente dupa cum am mai spus intr-un numar foarte mare, fiind masini din timpul nostru, dar si masini din anii `90, `80, `70, fiecare avand motoare puternice si specific anilor acestora, dar partea care mi s-a parut mie interesanta, este aceea ca tu numai trebuie sa strangi bani sa-ti iei masini ca si in DiRT2, ci acestea v-or fi oferite de diferiti sponsori, in urma terminarii curselor pe anumite circuite.
In concluzie, acest joc a reusit sa devina cel mai bun joc de raliuri de pana acum, reusind sa combine toate elementele reale si ireale intr-un singur joc, orice element grafic fiind foarte bine dezvoltat, fiecare particular a acestora devenind extraordinar de frumoasa, iar desigur, gameplay-ul si-a spus cuvantul, in sensul bun al cuvantului, reusind sa aiba si un control real al masinilor, efecte sonore reale si foarte bine realizate, si o prezentare ingenioasa nemaintalnita pana acum intr-un joc video.

Nota: 10/10

Cerinte minime de sistem

Sistem de operare – Windows XP, Windows Vista, Windows 7